Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Hoewel er talrijke studieboeken over onderzoek bestaan, zijn de meeste daarvan in het bijzonder bestemd voor het universitair onderwijs en vallen hogescholen uit de boot. Dit boek wil in die lacune voorzien (Bron: covertekst)
489.4 --- wetenschappelijk onderzoek --- hoger onderwijs --- professionalisering --- praktijkonderzoek --- onderzoeksvaardigheden --- hogescholen --- Onderzoeksvaardigheden --- Praktijkonderzoek --- Hogescholen --- Actieonderzoek --- Onderzoeks --- Onderzoeksvaardigheden ; onderwijs --- 001.818 --- 300.6 --- onderzoeksmethoden --- sociaal wetenschappelijk onderzoek --- opleiding --- Wetenschappelijk onderzoek --- Hoger onderwijs --- Professionalisering --- 001.818 Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- Science --- Methods in social research (general) --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Higher education --- Teaching --- Handbooks, manuals, etc.
Choose an application
higher education --- hogescholen --- Higher education --- Périodiques --- Tijdschriften --- C6 --- onderwijs --- 780 Hoger onderwijs --- #KVHA:Tijdschriften; Onderwijs --- hoger onderwijs --- tijdschriften --- LO --- 378.6 --- 489 --- 489.32 --- Hoger onderwijs --- Hoger onderwijs buiten de universiteit --- Katholiek hoger onderwijs --- Katholiek onderwijs --- Katholieke hogescholen* --- Onderwijs --- afgesloten tijdschriften --- katholiek hoger onderwijs --- katholiek onderwijs --- H-OGE LIJN --- Vlaams Verbond van het Katholiek Hoger Onderwijs --- onderwijspolitiek --- vrij onderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Hoger onderwijs; algemeen --- België; Hoger ondewijs; politiek, wetgeving en organisatie --- Periodicals
Choose an application
Dit werk is de neerslag van een zoektocht naar de eigenheid van het beroep van maatschappelijk assistenten, waarbij het uitgangspunt is dat deze "identiteitsvraag" van maatschappelijk assistenten geen probleem is, maar een noodzakelijk element voor een beroep dat zich richt op welzijn: op zich een maatschappelijk bepaald begrip. Reflectie, discussie, dialoog over de eigen beroepsidentiteit is bovendien een belangrijk aspect van zelfbepaling en beroepsvorming van binnenuit. Juist omdat hun beroepsidentiteit veranderlijk is en dus communiceerbaar moet blijven, hebben maatschappelijk assistenten hiertoe een eigen, door het beroep gedeelde dialoog-cultuur nodig. Dit werk beoogt hiertoe een bijdrage te leveren. Inhoudsopgave : I. MAATSCHAPPELIJK ASSISTENTEN OEFENEN EEN BEROEP UIT I.1. Inleiding I.2. Beroep of professie? I.3. Visies op professionalisering II RECHTEN EN PLICHTEN VAN MATSCHAPPELIJK ASSISTENTEN II.1. Inleiding II.2 Beroepstitel II.3 Beroepsgeheim en geheimhoudingsplicht II.4. De wet op de bescherming van de persoonsgegevens III MAATSCHAPPELIJK ASSISTENTEN ZIJN REFLEXIEVE DOENERS III.1. Inleiding III.2. Beroepsethiek, accountability, discours? III.3 Sociaal-historische evolutie van ethiek en moraal III.4 Filosofische perspectieven op beroepsethiek
Maatschappelijk werk. --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- maatschappelijk assistenten --- Social welfare methods --- maatschappelijk werkers, beroepsethiek --- beroepsethiek --- maatschappelijk werkers --- S2007666.JPG --- Beroepsethiek --- Maatschappelijk werk: algemeen --- Maatschappelijk werkers, opleiding (sociaal hoger onderwijs, sociale hogescholen) --- maatschappelijk werk --- beroepsprofiel --- Sociaal-cultureel werk --- Maatschappelijk werk --- Maatschappelijk werk : beroep --- 364.01 --- 361.3 --- 172 --- toegepaste filosofie --- Maatschappelijk assistenten --- Beroepen --- Beroepspraktijk --- Maatschappelijk assistent --- Beroep --- Waardering --- Verpleegkunde
Choose an application
Dit boek is bedoeld om zichzelf beter te leren kennen in de omgang met de ander en om de professionele communicatie met de eigen doelgroepen en medewerkers te optimaliseren. Het biedt theoretische achtergrond, praktijkvoorbeelden, leerdoelen en verwerkingsopdrachten voor de elementaire relationele en communicatieve vaardigheden; ethische attituden en aanbevolen literatuur krijgen voldoende aandacht.
304 --- 305.8 --- 499.4 --- axenroos --- bejegeningscircel --- communicatieve vaardigheden --- hogescholen --- relationele opvoeding --- territoriumleer --- 361.521 --- Axenroos --- Bejegeningsmethode --- Communicatie --- Communicatieve vaardigheden --- Relaties --- Territoriumleer --- 433.4 ) Relationele opvoeding --- communicatie (gez) --- communicatie --- lichaamstaal --- luisteren --- observeren --- sociale vaardigheden --- zelfstudie --- zelfstudiepakketten --- 316.77 --- Denken --- Omgangskunde --- Sociale vaardigheden --- Waarneming --- Sociaal-agogische vaardigheden --- communicatie (leesbaarheid) --- relaties --- Sociale pedagogie - Agogie --- Mondelinge communicatie --- Communicatie ; algemeen --- Communicatie. --- Sociale vaardigheden. --- Sociology of health --- interpersonele communicatie --- Sociologie van de gezondheid --- #KVHB:Communicatie --- vaardigheidstraining --- Persoonlijkheid --- Professionalisering --- Vaardigheidstraining --- Relatievorming --- Hoger onderwijs --- Psychologie --- Volwassene
Choose an application
Diversiteit is een maatschappelijke realiteit, toch is deze diversiteit nog te veel afwezig in het hoger onderwijs. Universiteiten en hogescholen zijn zich bewust van dit contrast, maar hoe doen we dat, meer diversiteit binnenbrengen in het hoger onderwijs en waar hebben we het dan precies over? Het gaat over diversiteit in de studentenpopulatie, maar ook in het personeelsbestand. Het gaat over toegankelijkheid voor studenten met een beperking, omgaan met meertaligheid en het ruimte geven aan niet-Westerse perspectieven in de opleidingen. Het gaat over aandacht hebben voor individuele noden en behoeften van studenten en personeelsleden en het creëren van een omgeving waarin iedereen zijn plek vindt. Het gaat over het aanbieden van inclusief en kwaliteitsvol hoger onderwijs.In dit boek laten we uiteenlopende stemmen uit Vlaanderen en Nederland aan het woord en bieden we zowel praktijkvoorbeelden als theoretische reflecties. Het boek spreekt alle actoren binnen het hoger onderwijs aan, docenten, lerarenopleiders, studenten en ondersteunend personeel, en presenteert een toekomstgericht kader om werk te maken van diversiteit in het hoger onderwijs.Diversiteit in het hoger onderwijs is ontstaan vanuit het netwerk "Docenten voor Diversiteit", een groep van docenten uit het Vlaamse hoger onderwijs, die via samenwerking en uitwisseling de participatie van kansengroepen in het hoger onderwijs willen versterken.https://www.aspeditions.be/nl-be/book/diversiteit-in-het-hoger-onderwijs/18279.htm
onderwijs --- 37 --- postkolonialisme --- educatieve master --- lerarenopleiding --- universiteiten --- hogescholen --- democratisering --- racisme --- inclusiviteit --- diversiteit --- vakdidactiek --- pedagogie --- Sociology of education --- Higher education --- inclusief beleid --- 454.6 --- 460.6 --- kunsteducatie --- ras --- multiculturele samenleving --- Discriminatie --- onderwijsbeleid --- didactiek --- didactische principes --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Intercultureel onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Intercultureel onderwijs ; hoger onderwijs --- Diversiteitsmanagement --- 780 Hoger onderwijs --- Diversiteit --- Hoger onderwijs --- Personeelsmanagement --- Student --- Persoon met een handicap --- Meertaligheid --- Instroom --- Dekolonisatie --- Sociale uitsluiting --- Racisme --- Democratisch onderwijs --- Diversiteitsbeleid --- meertaligheid --- hoger onderwijs --- higher education
Choose an application
Competentiemanagement is definitief doorgebroken. Niet alleen in de bedrijven, maar ook in het onderwijs, de welzijnssector, de ziekenhuizen, de overheidssector, enzovoort. Deze volledig herziene editie van Iedereen competent biedt niet alleen inzicht in de aard van competenties en van competentiemanagement. Het boek is ook een handleiding om competentieprofielen op te stellen en om competenties te beoordelen. Het geeft een realistische kijk op de ontwikkelbaarheid van competenties. De inzichten en modellen worden aangevuld door resultaten uit wetenschappelijk onderzoek en door de recentste ontwikkelingen. De auteur reikt ook een aantal ondersteunende instrumenten aan en illustreert het boek met meerdere praktijkcases en voorbeelden, die blijk geven van een grote variëteit aan benaderingen op de werkvloer. Het boek richt zich tot algemeen managers en HR-professionals in bedrijven, instellingen of organisaties en tot iedereen die beroepshalve met de problematiek te maken heeft. (Bron: covertekst)
Vocational qualifications --- Employees --- Personnel management --- Rating of --- Competentiemanagement. --- Human Resource Management. --- Human resource management. --- Personeelsbeleid. --- HRM (human resource management) --- competentiemanagement --- competenties --- Human resource management --- 097 Personeelsbeleid --- aanwinstenlijst september 05 --- Développement des ressources humaines Human resource development --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- #KVHB:Competentiemanagement --- 331.3 --- 331.33 --- Beroepskwalificaties 331.543 --- Management 658.012.4 --- Personeelsbeleid 658.3 --- personeelsbeleid --- 367.2 --- 378:331 --- arbeidsmarkt --- competentie-management --- hoger onderwijs --- human resources management --- management --- Competentie (competentiemanagement) --- Competenties --- arbeid, motivatie --- personeelsevaluatie --- Competentiemanagement --- E100070.jpg --- competentieontwikkeling --- Personeelsbeleid. Human resources management. Strategisch HRM --- Beoordeling --- Personeelsbeleid --- hogescholen en de bedrijfswereld --- 658.37 --- 658.3 --- competenties (gez) --- Personeelsmanagement --- competentiemanagement. --- Employees - Rating of
Choose an application
Competentie-ontwikkelend onderwijs, aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, flexibilisering, levenslang leren, een toenemende juridisering ... Dit zijn slechts enkele ontwikkelingen die het hoger onderwijs in een snel tempo drastisch veranderen. Toetsbeleid en toetspraktijken dienen aan te sluiten bij dit nieuwe hoger onderwijs.Innovatief evalueren in het hoger onderwijs gaat de mogelijkheden na van leerwegonafhankelijk summatief toetsen. Is leerwegonafhankelijk summatief toetsen een piste voor de toekomst? Wat zijn dimensies en kenmerken van leerwegonafhankelijke summatief toetsen? Hoe kan leerwegonafhankelijk summatief toetsen concreet worden vormgegeven? Wat zijn voor- en nadelen van leerwegonafhankelijk summatief toetsen? Wat zijn noodzakelijke onderwijskundige, juridische en beleidsmatige randvoorwaarden?
Assessment --- Evaluatie --- Evaluatietechnieken --- Hoger onderwijs. --- hogescholen --- onderwijsbeleid --- evaluatie (onderwijs) --- HO (hoger onderwijs) --- Didactic evaluation --- Higher education --- assessments (onderwijs) --- Didactische evaluatie --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Evaluatie --- #KVHB:Examineren --- #KVHB:Toetsen --- assessment --- evaluatie --- hoger onderwijs --- toetsen --- 37.02 --- didactiek --- onderwijs --- 489.4 --- examineren --- Evalueren --- toetsvormen --- 489.54 --- Evaluatie (Beoordeling) --- Hoger onderwijs --- evalueren (ler) --- hoger onderwijs : evaluatie (ler) --- 112716.jpg --- Evaluatietechnieken ; hoger onderwijs --- 371.26 --- 378.012 --- 378.012 Onderwijsresearch: hoger onderwijs. --- 378.012 Wetenschappelijk onderwijs: onderzoek van --- Onderwijsresearch: hoger onderwijs. --- Wetenschappelijk onderwijs: onderzoek van --- 371.26 Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Examens (hoger onderwijs) --- Examens --- (zie ook: Schoolrapporten) --- 378 --- departement Algemeen 11 --- Toetsen --- Toets
Choose an application
Statistiek. --- HO (hoger onderwijs) --- Didactics of mathematics --- Didactics of higher education --- Mathematical statistics --- statistiek --- didactiek --- hogescholen --- statistiekwetenschap --- 372.851.92 --- 519.22 --- 489 --- 510 --- 517.2 --- hoger onderwijs --- onderwijs --- wiskunde --- 311 --- Statistiek --- 519.22 Statistical theory. Statistical models. Mathematical statistics in general --- Statistical theory. Statistical models. Mathematical statistics in general --- 372.851.92 Statistiek. Waarschijnlijkheidsrekenen. Probabiliteitsrekenen--(niet-universitair onderwijs) --- Statistiek. Waarschijnlijkheidsrekenen. Probabiliteitsrekenen--(niet-universitair onderwijs) --- 31 --- Hoger onderwijs; algemeen --- 519.2 --- beschrijvende statistiek --- correlaties --- indexcijfers --- kansleer --- kansverdelingen --- kengetallen --- regressie-analyse --- schatten --- tijdreeksen --- verklarende statistiek --- 485.3 --- Beschrijvende statistiek --- Handboek --- Hoger onderwijs --- Kansberekening --- Schatten --- Steekproef --- Verklarende statistiek --- Niet-universitair hoger onderwijs --- 371.3 --- 519.2 Probability. Mathematical statistics --- Probability. Mathematical statistics --- statistiek (wiskunde) --- Wiskunde --- NUHO --- Statistiek (theorie) --- #BSCH: vak: wiskunde
Choose an application
Het afleggen, afnemen en beoordelen van examens en stages zorgt meer dan eens voor controversen tussen student, docent, ombudsman/vrouw en directie. Dit Cahier belicht deze problematiek op een pedagogische, juridische en menselijke manier. Het is een praktische leidraad, in vraagvorm geschreven.
Evaluatietechnieken --- Lerarenopleiding --- Onderwijs. --- Algemeen. --- Didactics --- education --- evaluation --- examinations [documents] --- higher education --- School management --- Higher education --- examens --- HO (hoger onderwijs) --- Didactic evaluation --- organisatie --- ombudsdiensten --- Evaluatietechnieken ; hoger onderwijs --- Didactische evaluatie --- Onderwijsorganisatie --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- hoger onderwijs --- Evaluatietechnieken: hoger onderwijs --- Examens: hoger onderwijs --- recht --- student --- 371.27 --- C6 --- Vlaanderen --- examens (x) --- hoger onderwijs buiten de universiteit (x) --- #A0105A --- 725 Onderwijsrecht --- 780 Hoger onderwijs --- #KVHA:Examineren; hoger onderwijs --- #KVHB:Examineren --- #KVHB:Hoger onderwijs --- 371.2 --- 371.25 --- 378 --- 373 --- Willy Meeus, Hilde Stroobants, Christel Van Haecke en Herman Willems --- beroepsprocedures --- deliberaties --- didactiek --- evaluatie --- examencommissies --- lerarenopleiding --- ombudsman --- onderwijs --- pedagogie --- 454.4 --- Hoger onderwijs: examens --- onderwijsbeleid --- 378(05) --- 378.1 --- 489.5 --- 489.54 --- Examens --- Hoger onderwijs --- delibereren --- een pedagogische, juridische en menselijke leidraad bij het examineren in het hoger onderwijs --- examen --- examencommissie --- examineren --- hogescholen --- ombudsfunctie --- Beroepsprocedure --- Deliberatie --- Examen --- Examencommissie --- Examenreglement --- Examentransparantie --- Examineren --- Ombudsman --- Onderwijs --- hoger onderwijs : examineren (ler) --- 371.26 --- Beroepsprocedures --- Deliberaties --- Evaluaties --- Ombudsdienst --- Reglementen --- 489.53 --- Evaluatie --- Hoger onderwijs; Vlaanderen --- 371.27 Examens. Schriftelijke examens. Gestandaardiseerde proefwerken. Multiple choice. Objectieve studietoetsen. Studietoetsen. Examenvrees --- Examens. Schriftelijke examens. Gestandaardiseerde proefwerken. Multiple choice. Objectieve studietoetsen. Studietoetsen. Examenvrees --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- 371.21 --- 493.8 --- organisatie van het hoger onderwijs --- Studie en studieresultaten --- Examens (hoger onderwijs) --- Leren --- Studiebegeleiding --- Tests (geneeskunde) --- Test (geneeskunde)
Choose an application
Recente ontwikkelingen in het denken rond leren geven aan dat meer belang moet worden gehecht aan het vermogen van de lerende om het eigen leren te sturen. Dat impliceert een herdenken van de rolverdeling tussendocent en lerende binnen een krachtige leeromgeving die voldoende kansen biedt om te reflecteren, actief kennis en vaardigheden te verwerven, zelfstandigheid op te bouwen en coöperatief te leren.
Studievaardigheden. --- hogescholen --- leren leren --- zelfstudie --- Higher education --- higher education --- Didactic strategies --- onderwijspraktijk --- retoriek --- Zelfstudie --- Studievaardigheden --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- #A0301A --- 737 Leerprogramma's --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Studeren --- 371.31 --- 378 --- begeleid zelfstandig leren --- hoger onderwijs --- studentgecentreerd onderwijs --- zelfstandig leren --- 489.4 --- KH Mechelen --- OLP --- didactiek --- onderwijsstrategieën --- open leercentra --- zelfgestuurd onderwijs --- 378(05) --- 378.1 --- 450.8 --- 454.2 --- 489.5 --- Begeleiden --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Hoger onderwijs --- Leeromgeving --- Leren leren --- Open leerpakketten --- Reflecteren (Terugblikken) --- Relatie leraar-student --- Studentgecentreerde werkvormen --- Zelfstandig leren --- didactisch proces --- leermiddelen --- leeromgeving --- leren --- onderwijs --- onderwijsonderzoek --- onderwijsvernieuwing --- open leerpakketten --- studentenbegeleiding --- 371.39 --- Begeleid zelfstandig leren --- Leerzelfstandigheid --- Onderwijsinnovatie --- Race --- Studentgecentreerd onderwijs --- Studentgericht onderwijs --- Zelfstandig werken --- Zelfstudie (zelfstandig leren) --- 454.21 --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- leerzelfstandigheid --- zelfstandig werken (ler) --- D22424.jpg --- Hoger onderwijs: didactiek --- Leerpakketten --- Onderwijsvernieuwing: hoger onderwijs --- Zelfstandig leren: hoger onderwijs --- zelfsturend leren --- 371.3 --- Didactische werkvormen --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- organisatie van het hoger onderwijs --- Methodiek van het studeren --- Onderwijsstrategieën --- Didactiek --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs) --- 371.21 --- 489.52 --- leermethoden (gez) --- zelfstudie (gez) --- Leren --- Studiemethoden --- Opvoeding en onderwijs --- Projectonderwijs --- Leermethoden --- Leerplanontwikkeling --- Onderwijs --- Didactisch proces --- België --- Onderwijsconcepten --- Leeromgevingen --- Relatie leraar - leerling --- Studentenbegeleiding --- Coöperatief leren --- Leermiddelen --- Studeren --- Leerprocessen --- Studiebegeleiding --- Studiemethode --- Opvoeding --- Leermethode --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstrategie --- Leermiddel --- Leerproces
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|